En klassisk mesteraften

Foto: Erik Berg

Klassiske perler triller over scenen i Nasjonalballettens Klassisk mesteraften: Balanchine. Koreografier av George Balanchine var ofte presentert under ledelsen Espen Giljane, tidligere ballettsjef, men den siste tiden har det vært et fravært fra Balanchines ballett verk. Serenade, Agon og Theme and Variations var med andre ord velkommen tilbake til Operaens hovedscene. Ballettstykkene har hver sin styrke og karakter, til sammen blir det en helaftens klassisk mesteraften med vakker ballett, dynamsik kvalitet,  glitter og glamor.

03_serenade_2016_foto-erik-berg__the_george_balanchine_trust-1.jpg

Serenade er et av Balanchines hovedverk og en signaturballett for New York City Ballet. Duse farger, strykeorkester i C-dur og en ballett uten handling. Bare vakre bevegelser. Toner og bevegelser går hånd i hånd. Bevegelser, posisjoner og dansernes plassering skaper unike formasjoner, som gir en signatur over verket. Skuffelsen var dog corps de ballet. Balletten krever en fremføring av en unison gruppe, noe som manglet fra danserne i corps de ballet. I ett nakent scenebilde avsløres ustemte linjer og slurvete armer. Redning var solistdanser Melissa Houg. Hennes musikalske dynamikk, teknikk og presisjon løftet balletten til ett mesterverk.

09_agon_2016_foto-erik-berg__the_george_balanchine_trust.jpg

Agon byr på styrke, dynamikk og vitalitet. Med kraftige toner er det presisjon og eksplosivitet som gjelder for danserne. Balanchine utfordrer ballettspråket ved å både turne inn og ut. Balletten var nok kontroversiell på sin tiden, men i dag faller det igjennom og blir en flopp i møte mellom sterke toner og jålete bevegelser. Her igjen er det solistdanseren som er redder ballettstykket. Mens enkelte dansere ser slitne ut på scenen, kommer Maiko Nishino løpende inn og tar scenen med storm.

13_theme_variations_2016_foto-erik-berg__the_george_balanchine_trust.jpg

Theme and Variations er en storslått ballett til Tsjajkovskijs orkestersuite nr. 3. Det går ett sukk igjennom salen når sceneteppe åpner opp for glittrende ballerinaer. Balletten minner om en storslått ballscene hvor Askepott danser med drømmeprinsen. Solister og corps de ballet avslutter kvelden med pomp og prakt.

Klassisk mesteraften er et lekkert innblikk i Balanchines balletthistorie. Forestillingen vises i Operen frem til 13. november 2016.


Koreografi: George Balanchine ©The George Balanchine Trust

Musikk Serenade og Theme and Variations: Peter Tsjajkovskij

Musikk: Agon Igor Stravinsky

Kostymer Theme & Variation: Mikael Melby/Holly Hynes

Lys: Perry Silvey / Original Lysdesign: Ronald Bates

Musikalsk ledelse: Andrea Quinn

Medvirkende: Nasjonalballetten og Operaorkestret

Foto: Erik Berg


Les også:


Møt opp i god tid for å få med deg Erle Kyllingmarks nyskapte videoinstallasjon There is no beginning. There is no end., i foajeen. Den starter 25 minutter før forestilling begynner.

IMG_0100.jpg

Én tanke på “En klassisk mesteraften

  1. Tilbaketråkk: Julehygge | DANSEPERSPEKTIV

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s