Vanvittig vannballett

Den berømte vannballetten er tilbake. Koreograf Alexander Ekman har utfoldet seg på hovedscenen med uslåelig kreativitet og vanvittige ideer. Han befinner seg i en særklasse. Hele verden fikk øynene opp for Nasjonalballetten da de fylte Operaen med 5000 liter vann. Popstjerner har latt seg inspirere og publikum strømmer til.   

a_swan_lake_foto_erik_berg_02.jpg

Dette har jeg ventet lenge på. Det er fjerde gang jeg ser ballettforestillingen A Swan Lake. Første gang var i 2014. Det var ikke lett å finne en ledig billett og jeg endte opp med en billett på tredje balkong, helt til venstre. Jeg måtte henge over gelenderet for å se hele scenen. Noen uker etter urpremieren, 26. april 2014, ble produksjonen vist på NRK. Året etter fikk jeg DVD-utgaven i julegave. Og endelig fredag 27. mai, fikk jeg muligheten til å se balletten «live» igjen.

Jeg husker fortsatt den enorme snakkisen før urpremieren i 2014. 5000 liter vann på scenen. Hvordan går det ann? Både bransjen og pressen verden over snudde øynene mot Operaen. Aftenposten mente «den flytter grenser for hva vi kan gjøre med teater», og bransjebladet Dance Europe utnevnte balletten til «Best world premiere». Vannballetten ble invitert til å opptre under moteukene i Paris og København. Popartisten Beyoncé har latt seg inspirere (eller nærmere sagt stjele). En internasjonal pressedekning og oppmerksomhet fikk publikum til å strømme til så det ble fulle hus og lange ventelister hver kveld. Dette var en begivenhet man ikke kunne gå glipp av.

A_SWAN_LAKE

Allt började for fyra år sedan, då jag sa til Ingrid Lorentzen att jag gärna skulle skapa nånting stort här med Nasjonalballetten. Nånting galet och oväntat, nånting som jag aldrig gjort förr. Alexander Ekman.

a_swan_lake_foto_erik_berg_03.jpg

A Swan Lake er en helaftensballett i tre akter, koreografert av Alexander Ekman. Hver akt har en ulik karakter, stemning, og mer enn 100 års mellomrom. I første akt har kostymer og scenografi en homogen stil fra 60-tallet. Danserne skiller seg ut ved at hver enkelt karakter har en egen identitet og historie å fortelle. Det fasinerende ved koreografien er dens oppbygning. En hverdagshistorie går i loop. Det er kun noen små justeringer for hver gang historien gjentas som gjør at det blir en humoristisk utvikling i historien. I neste øyeblikk  blir det et sceneskift, hvor de presenterer hvordan svanesjøen blir til, i en spaced out musikal stil. Det er en enorm kreativitet på scenen. Jeg anbefaler å sitte på andre balkong for å få et helhetlig overblikk over hver minste detalj som skjer på scenen.

A_SWAN_LAKE

Den berømte vannballetten vises i andre akt. Danserne står helt stille når teppet går opp. Publikum holder pusten mens de venter på at noe skal skje. Vannet speiler seg langs veggene. Så, setter de seg ned på kne for å plaske, skyve, kaste og skli på vannet. I takt med musikkens intensitet sklir de over gulvet. I liket med den klassiske versjonen av svanesjøen er det drama mellom den sorte og hvite svane. Det er actionfylte scener. Men også her bryter Ekman med humoristiske inngrep. En ballettdanser gjør sin entre, like en modell som går på catwalken, og legger fra seg en amerikansk fottballrustning. Deretter er det 1000 gummiender, badeballer, sykkel, planter, hårføner, vannkanner, og tre musikere som befinner seg i vannet. Balletten avsluttes med en robot som trasker over gulvet i tredje akt.

A_SWAN_LAKE

Når jeg ser produksjoner av Alexander Ekman blir jeg alltid forundret over hvor ideene hans kommer fra. Han befinner seg i en unik klasse, i toppsjiktet med den prisvinnende koreografen Jo Strømgren. Ekman har en uslåelig kreativitet og en herlig sans for humor. Uventede hendelser, historietolkninger, kommentarer, spaca karakterer er typisk Ekman, samtidig som han kombinerer med en kontekts av en helt vanlig hverdag. Tidligere har jeg sett Left right left right med Netherland Dance Theatre og kortfilmen Simkin in the City. Og jeg ser frem til å se maaaange flere produksjoner.

a_swan_lake_foto_erik_berg_01.jpg

A Swan Lake vises i Operaen frem til 20 juni.

Kreditering:

  • Koreografi og scenografi: Alexander Ekman
  • Musikk: Mikael Karlsson
  • Orkestrering: Mikael Karlsson, Michael Atkinson
  • Kostymer : Henrik Vibsov
  • Lysdesign: Tom Visser
  • Lyddesign: Mikael Karlsson, Alexander Ekman
  • Video/film: Todd Rives
  • Foto: Erik Berg
  • Musikalsk ledelse : Per Kristian Skalstad
  • Medvirkende: Nasjonalballetten, Operaorkestret

Fun Facts:

  • Alexander Ekmans første helaftens produksjon for Hovedscenen hadde urpremiere 26. april 2015
  • Orkester med 75 musikere + surroundlyd med diverse lydeffekter programmert av komponist Mikael Karlsson
  • Svanekostymer laget av neopren, av den danske klesdesigneren Henrik Vibskov
  • 16 x 16 m basseng på scenen, vanndybde 3-4 cm
  • 5000 liter vann
  • 1000 gummiender

Les også:

Se også:

a_swan_lake_foto_erik_berg_06

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s