Ung i Operaen: Anna Karenina

Ung i Operaen slår til igjen. På noen få minutter var billettene til lørdagens premiere på 3 balkong utsolgt til et publikum mellom 16- 30 år. Balletten Anna Karenina har skapt så stor begeistring at hele 10 forestillinger ble utsolgt før premieren 20. februar. Til publikums begeistring ble det oppført en ekstraforestilling 16 mars. For ballettsjefen Ingrid Lorentsen skaper det et press av forventingerer når  det er utsolgte forestillinger før premieredato. Vil publikummet like den?

anna-karenina-2015_foto-erik-berg_011.jpg

Eugenie Skilnad og Douwe Dekkers. Foto: Erik Berg

Balletten Anna Karenina tar pusten fra deg. Med ballettdansere som valser over scenegulvet  i store pompose kjoler fra 1800 tallet, blir man med en gang dradd inn i Annas kjærlighetsdrama. Koreograf Christian Spuck tar deg med på en reise tilbake i tiden, og man følger Annas hjertebank steg for steg. Fra Moskva til St. Petersburg, fra togturen til veddeløpet, blir man ført fra den ene scenen til den andre. I en teaterskikkelse på Operaens hovedscene får man oppleve klassisk ballett, moderne dans, opera, teater, klaverkonsert og levende orkester. Hvordan klarer en koreograf å levere en slik begivenhet på en og samme kveld?

Christian Spuck om å bringe et mesterverk til scenen; «Stykket handler først og fremst om psykologien i disse menneskene, derfor trenger jeg rom rundt dem… Med de rette bevegelsene og musikk, blir følelsene i historien enkle å følge».

anna-karenina-2015_foto-erik-berg_151.jpg

Eugenie Skilnand, Douwe Dekkers og Dirk Weyershausen. Foto: Erik Berg

Christian Spuck leverer en kjærlighetshistorie og et samfunnsportrett. Et dybdebilde i historien formidles når hovedrollene står på kanten av scenen med hjertet i hånden, og corps de ballet som valser i bakrunnen og former vakre linjer både i formasjon og bevegelser. En sammensmelting av ballet og teater setter solistdanserne på prøve. Spuck foventer at de skal være like gode skuespillere som ballettdansere. Han forlot sin rolle som kunstnerisk leder for Zürich balletten i to uker før Norgespremieren, for å gi nasjonalballettens danserne veiledning. «Dansere skal få sette sitt preg på rollen», forteller han. Solistdanseren som virkelig klarte å levere og utmerket seg spesielt, var Eugenie Skilnand i hovedrollen som Anna Karenina.

Eugenie om å danse Anna Karenina; «I balletten bruker Christian Spuck et klassisk dansespråk med moderne vri. Det er uvant, men gøy. Jeg får bruke alle sider av meg selv som danser, og for meg er det fantastisk at han først og fremst ser på Anna Karenina som et teaterstykke.»

anna-karenina-2015_foto-erik-berg_131.jpg

Dirk Weyershausen og Eugenie Skilnand. Foto: Erik Berg

Balletten ble kåret til ”Best premiere» av Jessica Teague i Dance Europe, og Bachtrack.com uttalte at det var «En fest for øynene» etter urpremieren i Zürich, høsten 2014.

Anna Karenina  er en co-produksjon mellom Ballet Zürich og Nasjonalballetten. Balletten hadde Norgespremiere 20. februar, og vises på hovedscenen i Operaen frem til 16. mars 2016.

Les også:

 

Én tanke på “Ung i Operaen: Anna Karenina

  1. Tilbaketråkk: evening reading with Dance Europe Magazine | DANSEPERSPEKTIV

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s