Gjennom nåløyet

slider_2_2014.jpg

Foto: Staffan Björklund

En gang i året er det ett nasjonalt uttak for norske ballettdansere i alderen 14 – 19 år. I morgen, søndag 24. januar på scene 2 i Operaen, skal 34 ballettdansere konkurrere om en plass i semifinalen til Stora Daldansen/ The Nordic Baltic Ballet Competition (NBBC). Det er kun 12 deltakere som kan gå videre til semifinalen, som finner sted i Falun i Sverige 18. – 19. mars. Etter denne helgen blir det igjen en ny utstiling hvor tre dansere kan gå videre til høstens konkurranse i the International Classical Dance Competition i Grasse, France.

Morgendagen vil bestå av unge lovende ballettdansere som skal fremføre to ballettvariasjoner (solo) foran en jury. Bak scenen står de å tripper. Nervøse. Spente. Den daglige oppvarmingsklassen er utført, tærne er teipet, håret er satt opp med nøysom presisjon, flere uker med intens trening er er nå over. Det er nå det gjelder. Det er nå eller aldri. Det er kun et par sekunder på scenen som avgjør om man kommer videre til semifinalen, eller ikke.

11052417_923034454407364_7533616398285762525_n.jpg

Jonas Kåge sammen med vinnerne av seniorkonkurransen i 2015

Mannen bak NBBC er kunstnerisk leder Jonas Kåke. Han har siden 2011 vært ansvarlig for gjennomføringen av det nordiske og baltiske uttaket, og i morgen sitter han i juryen for vårt norske uttak. Kåke har hatt en lang ballettkarriere bak seg, med blant annet Kongelige Ballett, American Ballet Theater og English National Ballet. Her svarer han på et par spørsmål fra meg;

Hvilke arbeidsoppgaver har du som kunstnerisk leder for NBBC?

Mine arbeidsoppgaver er å utvelge juryen, engasjere gjesteartister og pedagoger for konkurransen, samt ha en god kommunikasjon og kontakt med ballettskoler og lærere. Det er også viktig å jobbe for å sikre at konkurransen fortsetter å utvikle seg på et internasjonalt nivå, samt vedlikeholde samarbeidet med konkurransen i Grasse.

Hvordan evaluerer juryen en ballettdanser?

Juryen vurderer en hver deltaker ut ifra deres fremføring av balletteknikk, presentasjon, musikalitet og kunstnerisk fremføring. Det legges mye vekt på teknikk og det atletiske. Derfor fokuserer juryen på en balanse mellom «kvalitet fremfor kvantitet», og med teknikk som utgangspunkt for frihet i det kunstneriske uttrykket.

Hvordan har utviklingen på ballettdansernes nivå vært de siste årene?

Ballettdansernes nivå og prestasjoner har hatt en gradivs økning for hvert år. Det er vi stolte over.

Hva betyr det for ballettdansernes karriere å få delta i NBBC?

Deltakerne som sikter på en karriere som ballettdanser må forberede seg på en hard konkurranse om de ønsker å kvalifisere seg i et annerkjent ballettkompani. Det er kun noen få vinnere som står igjen til slutt. Men med et sterkt fokus, hardt arbeid, og erfaringen av å levere under press, så betyr det at ingen står igjen som en taper, men heller en beriket dansekunstner. Man står igjen med en uvurderlig erfaring og en en viktig eksponering for fremtidige arbeidsgivere.

Sett fra et internationalt perspektiv, hvordan er ballettkonkurransen NBBC sitt nivå og renomé?

NBBC er ansett for å ha en betydelig tilførsel av talenter, en arena for videreutviling av talentene, og tilgang til et profesjonelt nettverk. Sett fra et internasjonalt ståsted, er NBBC ikke like kjent i og med at konkurransen er for et begrenset antall land, i motsetning til de internasjonale ballettkonkurransene.
 NBBC2016_230315

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s